Home

Other projects

E-democracy projects

Forum History

 

The Forum was established by the Third Summit of Heads of State and Government of the Council of Europe  (Warsaw, May 2005), to strengthen democracy, political freedoms and citizens' participation.

(...)

Forum previous sessions

2011

(Limassol, Cyprus, October)

Interdependence of democracy and social cohesion.

New: Proceedings

"Radical measures taken in many countries to try to balance public budgets are both necessary and understandable†but  “Countries are running a high risk of seriously undermining the European model of social cohesion.† declared Council of Europe Secretary General Thorbjorn Jagland while opening the Cyprus Forum.

2010

(Yerevan, October)

Perspectives 2020 Democracy in Europe - Principles and Challenges

Proceedings

 

''The Council of Europe has a unique strategic role to play in strengthening good democratic governance at all levels in the European space''. Democracy, or rather good democratic governance, is now not only intrinsically linked to the respect of human rights but is also recognised as the most effective form of governance to ensure stability, sustainability and well-being.

 That was the main message of the 2010 Forum.

(...)

 

2009

(Kyiv, October)

Electoral systems: strengthening democracy in the 21st century

(Proceedings)

 "In a genuine democracy, the citizen is sovereign and the voter decides" - that was the main message of the 2009 Forum, which highlighted the need for greater public involvement, with a view to increasing voter turnout and ensuring that all stages of public life are democratic..

(...)

 

2008

(Madrid, October)

"E-democracy: who dares?"

 

The discussions addressed the impact of information and communication technologies (ICTs) on democracy.

(...)

 

2007

(Stockholm, June)

"Power and empowerment - The interdependence of democracy and human rights"

 

This event addressed issues such as the role and responsibilities of the opposition, representative democracy at the local and regional level, empowerment of the individual and non-discrimination, respect for freedom of expression and association for civil society, and fostering democracy, human rights and social networks.

 (...)

 

2006

(Moscow, October)

"The role of political parties in the building of democracy"

 

The Forum reflected on  the role and responsibilities of political parties in finding democratic solutions to contemporary challenges, the interaction between political parties and with other actors in the democratic process, and the building and strengthening of democratic institutions.

(...)

 

Launch meeting (Warsaw, November 2005)

"Citizens' participation"

 

 

The discussions addressed the state of contemporary democracy in Europe.

(...)

Previous projects

("Making

Democratic institutions work")

 


Greek

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Με την πρωτοβουλία του συμβουλίου της Ευρώπης, οι νέοι από τις διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες έχουν προετοιμάσει αυτό το Καταστατικό για Δημοκρατικά Σχολεία χωρίς βία, στηριγμένοι σε θεμελιώδεις αξίες και αρχές που συμμερίζονται όλοι οι Ευρωπαίοι, συγκεκριμένα εκείνοι που συμπεριλαμβάνονται στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Βασικών Ελευθεριών.

Αυτή η ομάδα των νέων ανθρώπων, συνιστά όπως όλα τα σχολεία λάβουν σοβαρά υπόψη τους αυτό το καταστατικό ως πρότυπο για να προωθήσει το σκοπό της δημοκρατικής σχολικής εκπαίδευσης χωρίς βία, σε όλη την Ευρώπη.

Έχοντας στο μυαλό τις διαφορετικές καταστάσεις της εκπαίδευσης στις Ευρωπαϊκές χώρες, το καταστατικό μπορεί να υιοθετηθεί ή να προσαρμοστεί καθώς και να εδραιωθεί από τις σχολικές κοινότητες, όπως πρέπει, ενώ θα προστατεύει το πνεύμα και τις αρχές του.

[Μια εξηγητική σημείωση συμπληρώνει αυτό το καταστατικό, παρέχοντας παραδείγματα και εξηγήσεις έτσι ώστε να ευκολύνει τις εκτελέσεις του]

ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΚΑΤΑΣΤΑΣΤΙΚΟ ΓΙΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΒΙΑ

1.Όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, έχουν το δικαίωμα ενός ασφαλούς και ειρηνικού σχολείου. Όλοι έχουν την ευθύνη να συνεισφέρουν στη δημιουργία ενός θετικού περιβάλλοντος που ενθαρρύνει τη μάθηση και προσωπική ανάπτυξη.

2.Όλοι έχουν το δικαίωμα για ίση μεταχείριση και σεβασμού ασχέτως οποιασδήποτε προσωπικής διαφοράς. Όλοι απολαμβάνουν την ελευθερία του λόγου χωρίς διακρίσεις και καταπιέσεις.

3. Η σχολική κοινότητα φροντίζει όπως όλοι γνωρίζουν τα δικαιώματα και τις ευθύνες τους.

4. Κάθε δημοκρατικό σχολείο, έχει ένα δημοκρατικά εκλελεγμένο σώμα που παίρνει αποφάσεις και αποτελείται από αντιπροσώπους μαθητών, καθηγητών, γονέων και άλλων μελών της σχολικής κοινότητας, ανάλογα με την περίπτωση. Όλα τα μέλη του σώματος, έχουν το δικαίωμα ψήφου.

5. Σ’ ένα δημοκρατικό σχολείο, οι διαφωνίες επιλύονται με ειρηνικό και εποικοδομητικό τρόπο. Το προσωπικό και μαθητές κάθε σχολείου, εκπαιδεύονται για την πρόληψη και επίλυση των διαφορών μέσω συμβουλευτικής και διαμεσολάβησης.

6. Κάθε περίπτωση βίας, ερευνάται όσο το δυνατόν πιο νωρίς και παρακολουθείται, ασχέτων αν μαθητές ή άλλα μέλη της σχολικής κοινότητας είναι αναμεμειγμένα.

7. Το σχολείο είναι μέρος της τοπικής κοινότητας. Η συνεργασία και η ανταλλαγή πληροφοριών με τοπικούς συνεργάτες είναι ουσιαστικές για πρόληψη και επίλυση προβλημάτων.