Home

Other projects

E-democracy projects

Forum History

 

The Forum was established by the Third Summit of Heads of State and Government of the Council of Europe  (Warsaw, May 2005), to strengthen democracy, political freedoms and citizens' participation.

(...)

Forum previous sessions

2011

(Limassol, Cyprus, October)

Interdependence of democracy and social cohesion.

New: Proceedings

"Radical measures taken in many countries to try to balance public budgets are both necessary and understandable†but  “Countries are running a high risk of seriously undermining the European model of social cohesion.† declared Council of Europe Secretary General Thorbjorn Jagland while opening the Cyprus Forum.

2010

(Yerevan, October)

Perspectives 2020 Democracy in Europe - Principles and Challenges

Proceedings

 

''The Council of Europe has a unique strategic role to play in strengthening good democratic governance at all levels in the European space''. Democracy, or rather good democratic governance, is now not only intrinsically linked to the respect of human rights but is also recognised as the most effective form of governance to ensure stability, sustainability and well-being.

 That was the main message of the 2010 Forum.

(...)

 

2009

(Kyiv, October)

Electoral systems: strengthening democracy in the 21st century

(Proceedings)

 "In a genuine democracy, the citizen is sovereign and the voter decides" - that was the main message of the 2009 Forum, which highlighted the need for greater public involvement, with a view to increasing voter turnout and ensuring that all stages of public life are democratic..

(...)

 

2008

(Madrid, October)

"E-democracy: who dares?"

 

The discussions addressed the impact of information and communication technologies (ICTs) on democracy.

(...)

 

2007

(Stockholm, June)

"Power and empowerment - The interdependence of democracy and human rights"

 

This event addressed issues such as the role and responsibilities of the opposition, representative democracy at the local and regional level, empowerment of the individual and non-discrimination, respect for freedom of expression and association for civil society, and fostering democracy, human rights and social networks.

 (...)

 

2006

(Moscow, October)

"The role of political parties in the building of democracy"

 

The Forum reflected on  the role and responsibilities of political parties in finding democratic solutions to contemporary challenges, the interaction between political parties and with other actors in the democratic process, and the building and strengthening of democratic institutions.

(...)

 

Launch meeting (Warsaw, November 2005)

"Citizens' participation"

 

 

The discussions addressed the state of contemporary democracy in Europe.

(...)

Previous projects

("Making

Democratic institutions work")

 


Russian

Вступление
 
По инициативе Совета Европы, молодые люди из разных европейских стран
подготовили Хартию (устав) для Демократических школ без насилия.
Эта Хартия основана на фундаментальных ценностях и принципах, разделяемых
всеми Европейцами и включенных в Европейскую конвенцию по Правам человека и
Фундаментальным свободам.
 
Эта группа молодых людей рекомендует всем школам Европы принять во внимание
Хартию, как модель демократического обучения без насилия.
 
 Принимая во внимание различные системы обучения в Европейских странах,
Хартия может быть или принята как таковая, или приспособлена к конкретной школе.
 
 
 
                       

 Европейская хартия для Демократических школ без насилия
 
1. Все участники школьного сообщества имеют право на безопасную и мирную жизнь
в школе. Каждый должен вносить свой вклад в создание позитивной атмосферы для
обучения и индивидуального развития.
 
2. Каждый имеет право на равное обращение и уважение вне зависимости от
индивидуальных различий. Каждый имеет право на свободу слова без риска
подвергнуться осуждению и репрессиям.
 
3. Школьный совет обеспечивает знакомство каждого с его правами и
обязанностями.
 
4. В каждой демократической школе есть избираемый совет школы, состоящий
из представителей от учащихся, учителей, родителей и других участников
школьной жизни. Каждый член школьного совета имеет право голоса.
 
5. В Демократической школе конфликты разрешаются мирным и конструктивным
путем в содействии со всеми участниками школьного сообщества. В каждой школе
есть специалисты (учителя, учащиеся, психологи) обученные предотвращать и
разрешать конфликты с помощью советов и посредничества.
 
6. Каждый случай проявления насилия расследуется, и в соответствии с итогами
расследования принимаются меры, вне зависимости от того учащийся это или
любой другой участник школьной жизни.
 
7. Школа - это часть местного сообщества. Сотрудничество и обмен информацией с
местными властями необходимы для предотвращения и решения проблем.